انجام ورزش برای خلاصی از علایم نوروپاتی

 درنوروپاتی دیابتی اعصاب به دلیل افزایش طولانی مدت قند خون تخریب می شوند. معمولاً این عارضه با درد در پاها و دست ها همراه است اما می تواند بروی سیستم گوارش و رگهای خونی نیز تأثیر گذارد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که  ورزش سبب کاهش علایم نوروپاتی می شود و حتی  به کنترل قند خون کمک می کند.

ورزش و درد نوروپاتی

یکی از فواید کلیدی انجام ورزش بهبود گردش خون است. افزایش گردش خون موجب افزایش جریان اکسیژن و بدنبال آن تقویت بافت عصبی می شود. افراد مبتلا به نوروپاتی تحت نظر و راهنمایی پزشک می توانند به ورزش بپردازند، این کار به آنها کمک می کند تا :

·         عملکرد فیزیکی و حالت روحی خود را بهبود داده و تحمل درد در آنها بالا برود

·        از آتروفی عضلانی دراین افراد جلوگیری میشود

·         وزن آنها کنترل می شود

·        مقدار قندخون آنها کنترل می شود

بر اساس مطالعه ای که در مجله ی Diabetes Complicationsمنتشر گردید تخریب اعصاب در افرادی که یک ساعت در روز ، 4 بار در هفته به پیاده روی سریع بروی تردمیل می پردازند کند می شود. در تحقیق مشابهی که در دانشگاه Kansasانجام شد، شرکت کنندگان در طی یک برنامه ی ورزشی استقامتی و ایروبیک (هوازی) ده هفته ای مورد بررسی قرار گرفتند، میزان neuropathic nerve fiber branchingدرمیان افراد شرکت کننده بشدت کاهش یافت که نشاندهنده ی تأثیر انجام ورزش بر درمان و بهبود نوروپاتی است.

بهترین انواع ورزش برای کند کردن پیشرفت نوروپاتی کدامند؟

افراد دیابتی باید در یک برنامه ی روتین جامع که شامل ورزشهای زیر است، شرکت کنند:

·        ورزش ایروبیک

·        تمرینان انعطاف پذیری (کششی)

·         تمرینات استقامتی (قدرتی)

·        ورزش های تعادلی

فعالیتهای بدنی که برای نوروپاتی محیطی اساسی می باشند شامل: پیاده روی سریع  ، شنا و دوچرخه سواری ثابت است. علاوه بر این پرورش عضلات و کشش عضلانی منظم می تواند در بهبود انعطاف پذیری و کاهش خطر جراحت به این افراد کمک کند.

شما به عنوان یک فرد دیابتی باید در برنامه ی روتین روزانه ی خود حتماً تمرینات قدرتی یعنی تمرینات استقامتی ، کار با وزنه و تمرینات ایزومتریک را داشته باشید . این تمرینات به استحکام استخوان ها و ماهیچه های شما و افزایش سرعت متابولیک بدن شما کمک می کند و در کاهش وزن نیزموثر است.

قبل از آغاز تمرینات

با پزشک و فیزیکال تراپیست خود در مورد برنامه ی ورزشی و انتخاب انواعی که به شما درکنترل نوروپاتی کمک می کند و برای شما ایمن  و موثر است، مشورت کنید .

منبع: www.diabeticconnect.com